Skillnad mellan versioner av "2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 2)
m (Övning 2)
Rad 37: Rad 37:
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ställ upp derivatan av följande funktioner.
+
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
  
 
a) <math> {\color{White} x} y = 10\,^x </math>
 
a) <math> {\color{White} x} y = 10\,^x </math>
Rad 49: Rad 49:
 
e) <math> {\color{White} x} y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} </math>
 
e) <math> {\color{White} x} y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} </math>
  
f) <math> {\color{White} x} y = 5\,x - 2\,^{-3\,x} + 3 \cdot 2\,^{7\,x} </math>
+
f) <math> {\color{White} x} y = 5\,x - 2\,^{-3\,x} + 4 \cdot e\,^{7\,x} </math>
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.5 Svar 3a|Lösning 2a|2.5 Lösning 3a|Svar 2b|2.5 Svar 3b|Lösning 2b|2.5 Lösning 3b|Svar 2c|2.5 Svar 3c|Lösning 2c|2.5 Lösning 3c|Svar 2d|2.5 Svar 3d|Lösning 2d|2.5 Lösning 3d|Svar 2e|2.5 Svar 3e|Lösning 2e|2.5 Lösning 3e|Svar 2f|2.5 Svar 3f|Lösning 2f|2.5 Lösning 3f}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.5 Svar 3a|Lösning 2a|2.5 Lösning 3a|Svar 2b|2.5 Svar 3b|Lösning 2b|2.5 Lösning 3b|Svar 2c|2.5 Svar 3c|Lösning 2c|2.5 Lösning 3c|Svar 2d|2.5 Svar 3d|Lösning 2d|2.5 Lösning 3d|Svar 2e|2.5 Svar 3e|Lösning 2e|2.5 Lösning 3e|Svar 2f|2.5 Svar 3f|Lösning 2f|2.5 Lösning 3f}}

Versionen från 30 oktober 2014 kl. 16.06

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner:

a) \( {\color{White} x} y = e\,^x + 8 \)

b) \( {\color{White} x} y = e\,^{2\,x} \)

c) \( {\color{White} x} y = 3\cdot e\,^x \)

d) \( {\color{White} x} y = 4\cdot e\,^{5\,x} \)

e) \( {\color{White} x} y = 16\cdot e\,^{-3\,x} \)

f) \( {\color{White} x} y = - x + e\,^{-0,5\,x} \)

g) \( {\color{White} x} y = 1 + e\,^{-2\,x} + 2\,e\,^{4\,x} \)

Övning 2

Ställ upp derivatan av följande funktioner:

a) \( {\color{White} x} y = 10\,^x \)

b) \( {\color{White} x} y = 2\,^x - 6 \)

c) \( {\color{White} x} y = 4\cdot 5\,^x \)

d) \( {\color{White} x} y = -7\cdot 10\,^{-x} \)

e) \( {\color{White} x} y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} \)

f) \( {\color{White} x} y = 5\,x - 2\,^{-3\,x} + 4 \cdot e\,^{7\,x} \)

Övning 3

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = e\,^x \) i punkten \( (0, 1)\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.

Övning 4

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = 2\,^x \) i punkten (med x-koordinaten) \( x = 0\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.


C-övningar: 5-6


Övning 5

Ställ upp derivatan av följande funktioner:

a) \( \displaystyle {\color{White} x} y = {e\,^x + \, e\,^{-x} \over 2} \)

b) \( {\color{White} x} y = {3\,^x + \, 3\,^{-x} \over 3} \)

Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.


A-övningar: 7-8


Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .

Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]

där x är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?




Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.