Skillnad mellan versioner av "2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 6)
m
 
(75 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|<-- Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
{{Not selected tab|[[2.6 Derivatan av exponentialfunktioner|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.6 Derivatan av exponentialfunktioner|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[2.7 Numerisk derivering|Nästa avsnitt -->]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.7 Numerisk derivering|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big>
+
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> <small> Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> \; \quad y \; = \; f(x)\, </math> </small> </big></big></big>
  
  
== Övning 1 ==
+
== <b>Övning 1</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
  
a) <math> {\color{White} x} y = e\,^x + 8 </math>
+
a) &nbsp; <math> y = e\,^x + 8 </math>
  
b) <math> {\color{White} x} y = e\,^{2\,x} </math>
+
b) &nbsp; <math> y = e\,^{2\,x} </math>
  
c) <math> {\color{White} x} y = 3\, e\,^x </math>
+
c) &nbsp; <math> y = 3\, e\,^x </math>
  
d) <math> {\color{White} x} y = 4\, e\,^{5\,x} </math>
+
d) &nbsp; <math> y = 4\, e\,^{5\,x} </math>
  
e) <math> {\color{White} x} y = 16\cdot e\,^{-3\,x} </math>
+
e) &nbsp; <math> y = 16\cdot e\,^{-3\,x} </math>
  
f) <math> {\color{White} x} y = - x + e\,^{-0,5\,x} </math>
+
f) &nbsp; <math> y = - x + e\,^{-0,5\,x} </math>
  
g) <math> {\color{White} x} y = 1 + e\,^{-2\,x} + 2\,e\,^{4\,x} </math>
+
g) &nbsp; <math> y = 1 + e\,^{-2\,x} + 2\,e\,^{4\,x} </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.5 Svar 1a|Svar 1b|2.5 Svar 1b|Svar 1c|2.5 Svar 1c|Svar 1d|2.5 Svar 1d|Svar 1e|2.5 Svar 1e|Svar 1f|2.5 Svar 1f|Svar 1g|2.5 Svar 1g}}</div>  
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.5 Svar 1a|Svar 1b|2.5 Svar 1b|Svar 1c|2.5 Svar 1c|Svar 1d|2.5 Svar 1d|Svar 1e|2.5 Svar 1e|Svar 1f|2.5 Svar 1f|Svar 1g|2.5 Svar 1g}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 1a|Svar 1a]] | [[2.5 Svar 1b|Svar 1b]] | [[2.5 Svar 1c|Svar 1c]] | [[2.5 Svar 1d|Svar 1d]] | [[2.5 Svar 1e|Svar 1e]] | [[2.5 Svar 1f|Svar 1f]] | [[2.5 Svar 1g|Svar 1g]] | [[2.5 Lösning 1g|Lösning 1g]]</small></small> -->
 
  
== Övning 2 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Derivera:  
 
Derivera:  
  
a) <math> {\color{White} x} y = 10\,^x </math>
+
a) &nbsp; <math> y = 10\,^x </math>
  
b) <math> {\color{White} x} y = 2\,^x - 6 </math>
+
b) &nbsp; <math> y = 2\,^x - 6 </math>
  
c) <math> {\color{White} x} y = 4\cdot 5\,^x </math>
+
c) &nbsp; <math> y = 4\cdot 5\,^x </math>
  
d) <math> {\color{White} x} y = -7\cdot 10\,^{-x} </math>
+
d) &nbsp; <math> y = -7\cdot 10\,^{-x} </math>
  
e) <math> {\color{White} x} y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} </math>
+
e) &nbsp; <math> y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} </math>
  
f) <math> {\color{White} x} y = 5\,x \, - \, 2\,^{-3\,x} \, + \, 4 \, e\,^{0,5\,x} </math>
+
f) &nbsp; <math> y = 5\,x \, - \, 2\,^{-3\,x} \, + \, 4 \, e\,^{0,5\,x} </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.5 Svar 3a|Lösning 2a|2.5 Lösning 3a|Svar 2b|2.5 Svar 3b|Lösning 2b|2.5 Lösning 3b|Svar 2c|2.5 Svar 3c|Lösning 2c|2.5 Lösning 3c|Svar 2d|2.5 Svar 3d|Lösning 2d|2.5 Lösning 3d|Svar 2e|2.5 Svar 3e|Lösning 2e|2.5 Lösning 3e|Svar 2f|2.5 Svar 3f|Lösning 2f|2.5 Lösning 3f}}</div>  
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.5 Svar 3a|Lösning 2a|2.5 Lösning 3a|Svar 2b|2.5 Svar 3b|Lösning 2b|2.5 Lösning 3b|Svar 2c|2.5 Svar 3c|Lösning 2c|2.5 Lösning 3c|Svar 2d|2.5 Svar 3d|Lösning 2d|2.5 Lösning 3d|Svar 2e|2.5 Svar 3e|Lösning 2e|2.5 Lösning 3e|Svar 2f|2.5 Svar 3f|Lösning 2f|2.5 Lösning 3f}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 3a|Svar 2a]] | [[2.5 Lösning 3a|Lösning 2a]] | [[2.5 Svar 3b|Svar 2b]] | [[2.5 Lösning 3b|Lösning 2b]] | [[2.5 Svar 3c|Svar 2c]] | [[2.5 Lösning 3c|Lösning 2c]] | [[2.5 Svar 3d|Svar 2d]] | [[2.5 Lösning 3d|Lösning 2d]] | [[2.5 Svar 3e|Svar 2e]] | [[2.5 Lösning 3e|Lösning 2e]] | [[2.5 Svar 3f|Svar 2f]] | [[2.5 Lösning 3f|Lösning 2f]]</small></small> -->
 
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = e\,^x </math> i punkten <math> (0, 1)\, </math>.
 
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = e\,^x </math> i punkten <math> (0, 1)\, </math>.
  
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3|2.5 Svar 2|Lösning 3|2.5 Lösning 2}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3|2.5 Svar 2|Lösning 3|2.5 Lösning 2}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 2|Svar 3]] | [[2.5 Lösning 2|Lösning 3]]</small></small> -->
 
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
 
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = 2\,^x </math> i punkten (med x-koordinaten) <math> x = 0\, </math>.
 
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = 2\,^x </math> i punkten (med x-koordinaten) <math> x = 0\, </math>.
  
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
 
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4|2.5 Svar 4|Lösning 4|2.5 Lösning 4}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4|2.5 Svar 4|Lösning 4|2.5 Lösning 4}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 4|Svar 4]] | [[2.5 Lösning 4|Lösning 4]]</small></small>  -->
 
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
 
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 5 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
  
  
a) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {e\,^x + \, e\,^{-x} \over 2} </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle y = {e\,^x + \, e\,^{-x} \over 2} </math>
  
  
b) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {3\,^x + \, 3\,^{-x} \over 3} </math>
+
b) &nbsp; <math> \displaystyle y = {3\,^x + \, 3\,^{-x} \over 3} </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.5 Svar 5a|Lösning 5a|2.5 Lösning 5a|Svar 5b|2.5 Svar 5b|Lösning 5b|2.5 Lösning 5b}}</div>  
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.5 Svar 5a|Lösning 5a|2.5 Lösning 5a|Svar 5b|2.5 Svar 5b|Lösning 5b|2.5 Lösning 5b}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.5 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.5 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.5 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> -->
 
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 6</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Om exponentialfunktionen
 
Om exponentialfunktionen
  
 
::<math> f(x) = C \cdot e\,^{k\,x} </math>
 
::<math> f(x) = C \cdot e\,^{k\,x} </math>
  
vet man att <math> f(0) = 50 </math> och att <math> f\,′\,(0) = 5 </math>. Bestäm konstanterna <math> C </math> och <math> k </math>.
+
vet man att <math> \,f(0) = 50 </math> och att <math> f\,′\,(0) = 5 </math>.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 6|2.5 Svar 6|Lösning 6|2.5 Lösning 6}}
+
Bestäm konstanterna <math> \,C </math>, <math> \,k </math> och specificera <math> \,f(x) </math>.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6|2.5 Svar 6|Lösning 6|2.5 Lösning 6}}</div>
 
<!-- Ma 1000, sid 63, övn. 324, facit sid 74 -->
 
<!-- Ma 1000, sid 63, övn. 324, facit sid 74 -->
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
 
  
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan
 
  
::<math> y = x^2 + 5 x - 1\, </math>
 
  
i punkten <math> x = -1\, </math> .
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.5 Svar 7|Lösning 7|2.5 Lösning 7}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 7|Svar 7]] | [[2.5 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> -->
 
  
== Övning 8 ==
+
== <b>Övning 7</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
+
Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen:
  
::<math> y = 2\,x^4 + 2\,500 </math>  
+
:::::<math> B\,(t) \; = \; C \cdot e\,^{k\,t} </math>
  
där x är tiden i timmar.
+
där <math> B\,(t) </math> är antalet bakterier efter <math> \, t \, </math> timmar och <math> \,C </math> och <math> \,k </math> vissa konstanter.  
  
Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara <math> 1\,000 </math> bakterier per timme?
+
I början mättes <math> 150\, </math> bakterier i mjölken. Efter <math> 8\, </math> timmar förökar sig bakterierna med <math> 350\, </math> i timmen.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.5 Svar 8|Lösning 8|2.5 Lösning 8}}
+
Bestäm konstanterna <math> \,C </math>, <math> \,k </math>, specificera modellen och använd den för att besvara frågan:
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[2.5 Svar 8|Svar 8]] | [[2.5 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small> -->
+
Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit <math> 2\,000 </math> då mjölken anses blivit sur?
 +
 
 +
Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se  [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Ekvationsl.C3.B6sning_med_minir.C3.A4knare|<strong><span style="color:blue">Ekvationslösning med miniräknare</span></strong>]].
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.5 Svar 7|Lösning 7|2.5 Lösning 7}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
En affärsman hittades mördad på sitt kontor. Vid obduktionen kl 20 mätte specialister i rättsmedicin hans kroppstemperatur till 31 grader Celsius. Kl 21 konstaterade de att kroppstemperaturen minskade med 4,2 grader i timmen. Rumstemperaturen på kontoret och vid obduktionen var 18 grader Celsius.
 +
 
 +
Man vet att en kropps temperatur <math> T\, </math> sjunker exponentiellt med tiden enligt modellen:  
 +
 
 +
:::<math> T\,(t) \,=\, (T_0 - T_r)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, T_r </math>  
 +
 
 +
<math>\begin{array}{lrcl} {\rm där} \;\; & t  & = & {\rm Tiden\;i\;minuter\;efter\;kl\;20}                        \\
 +
                                        & T  & = & {\rm Kroppstemperaturen\;i\;grader\;Celsius\;vid\;tiden\;\,} t \\
 +
                                        & T_0 & = & {\rm Kroppstemperaturen\;vid\;\,} t = 0                        \\
 +
                                        & T_r & = & {\rm Rumstemperaturen}                                        \\                                       
 +
                                        & k  & = & {\rm Kroppens\; materialkonstant}
 +
      \end{array}</math>
 +
 
 +
När skedde mordet?
 +
 
 +
Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Digital_ber.C3.A4kning_av_nollst.C3.A4llen|<strong><span style="color:blue">Digital beräkning av nollställen</span></strong>]], speciellt [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Ekvationsl.C3.B6sning|<strong><span style="color:blue">Ekvationslösning</span></strong>]].
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8|2.5 Svar 8|Lösning 8|2.5 Lösning 8}}</div>
  
  
Rad 187: Rad 194:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 19 juli 2019 kl. 19.07

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-4 \( \qquad\qquad\qquad\quad \) Anta alltid: \( \; \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner:

a)   \( y = e\,^x + 8 \)

b)   \( y = e\,^{2\,x} \)

c)   \( y = 3\, e\,^x \)

d)   \( y = 4\, e\,^{5\,x} \)

e)   \( y = 16\cdot e\,^{-3\,x} \)

f)   \( y = - x + e\,^{-0,5\,x} \)

g)   \( y = 1 + e\,^{-2\,x} + 2\,e\,^{4\,x} \)


Övning 2

Derivera:

a)   \( y = 10\,^x \)

b)   \( y = 2\,^x - 6 \)

c)   \( y = 4\cdot 5\,^x \)

d)   \( y = -7\cdot 10\,^{-x} \)

e)   \( y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} \)

f)   \( y = 5\,x \, - \, 2\,^{-3\,x} \, + \, 4 \, e\,^{0,5\,x} \)


Övning 3

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = e\,^x \) i punkten \( (0, 1)\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.


Övning 4

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = 2\,^x \) i punkten (med x-koordinaten) \( x = 0\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.



C-övningar: 5-6


Övning 5

Ställ upp derivatan av följande funktioner:


a)   \( \displaystyle y = {e\,^x + \, e\,^{-x} \over 2} \)


b)   \( \displaystyle y = {3\,^x + \, 3\,^{-x} \over 3} \)


Övning 6

Om exponentialfunktionen

\[ f(x) = C \cdot e\,^{k\,x} \]

vet man att \( \,f(0) = 50 \) och att \( f\,′\,(0) = 5 \).

Bestäm konstanterna \( \,C \), \( \,k \) och specificera \( \,f(x) \).



A-övningar: 7-8


Övning 7

Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen:

\[ B\,(t) \; = \; C \cdot e\,^{k\,t} \]

där \( B\,(t) \) är antalet bakterier efter \( \, t \, \) timmar och \( \,C \) och \( \,k \) vissa konstanter.

I början mättes \( 150\, \) bakterier i mjölken. Efter \( 8\, \) timmar förökar sig bakterierna med \( 350\, \) i timmen.

Bestäm konstanterna \( \,C \), \( \,k \), specificera modellen och använd den för att besvara frågan:

Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit \( 2\,000 \) då mjölken anses blivit sur?

Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se Ekvationslösning med miniräknare.


Övning 8

En affärsman hittades mördad på sitt kontor. Vid obduktionen kl 20 mätte specialister i rättsmedicin hans kroppstemperatur till 31 grader Celsius. Kl 21 konstaterade de att kroppstemperaturen minskade med 4,2 grader i timmen. Rumstemperaturen på kontoret och vid obduktionen var 18 grader Celsius.

Man vet att en kropps temperatur \( T\, \) sjunker exponentiellt med tiden enligt modellen:

\[ T\,(t) \,=\, (T_0 - T_r)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, T_r \]

\(\begin{array}{lrcl} {\rm där} \;\; & t & = & {\rm Tiden\;i\;minuter\;efter\;kl\;20} \\ & T & = & {\rm Kroppstemperaturen\;i\;grader\;Celsius\;vid\;tiden\;\,} t \\ & T_0 & = & {\rm Kroppstemperaturen\;vid\;\,} t = 0 \\ & T_r & = & {\rm Rumstemperaturen} \\ & k & = & {\rm Kroppens\; materialkonstant} \end{array}\)

När skedde mordet?

Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se Digital beräkning av nollställen, speciellt Ekvationslösning.





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.