Skillnad mellan versioner av "2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(14 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|< | + | {{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler| << Förra avsnitt]]}} |
{{Not selected tab|[[2.6 Derivatan av exponentialfunktioner|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[2.6 Derivatan av exponentialfunktioner|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[2.7 Numerisk derivering|Nästa avsnitt | + | {{Not selected tab|[[2.7 Numerisk derivering|Nästa avsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | < | + | <big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> <small> Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> \; \quad y \; = \; f(x)\, </math> </small> </big></big></big> |
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Ställ upp derivatan av följande funktioner: | Ställ upp derivatan av följande funktioner: | ||
Rad 33: | Rad 33: | ||
+ | == <b>Övning 2</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Derivera: | Derivera: | ||
Rad 51: | Rad 51: | ||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = e\,^x </math> i punkten <math> (0, 1)\, </math>. | Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = e\,^x </math> i punkten <math> (0, 1)\, </math>. | ||
Rad 59: | Rad 59: | ||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = 2\,^x </math> i punkten (med x-koordinaten) <math> x = 0\, </math>. | Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> f(x) = 2\,^x </math> i punkten (med x-koordinaten) <math> x = 0\, </math>. | ||
Rad 72: | Rad 72: | ||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Ställ upp derivatan av följande funktioner: | Ställ upp derivatan av följande funktioner: | ||
Rad 84: | Rad 84: | ||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Om exponentialfunktionen | Om exponentialfunktionen | ||
Rad 102: | Rad 102: | ||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen: | Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen: | ||
Rad 116: | Rad 116: | ||
Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit <math> 2\,000 </math> då mjölken anses blivit sur? | Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit <math> 2\,000 </math> då mjölken anses blivit sur? | ||
− | Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se [[ | + | Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Ekvationsl.C3.B6sning_med_minir.C3.A4knare|<strong><span style="color:blue">Ekvationslösning med miniräknare</span></strong>]]. |
{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.5 Svar 7|Lösning 7|2.5 Lösning 7}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.5 Svar 7|Lösning 7|2.5 Lösning 7}}</div> | ||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | + | En affärsman hittades mördad på sitt kontor. Vid obduktionen kl 20 mätte specialister i rättsmedicin hans kroppstemperatur till 31 grader Celsius. Kl 21 konstaterade de att kroppstemperaturen minskade med 4,2 grader i timmen. Rumstemperaturen på kontoret och vid obduktionen var 18 grader Celsius. | |
− | En affärsman hittades mördad på sitt kontor. Vid obduktionen kl 20 mätte specialister i rättsmedicin hans kroppstemperatur till 31 grader Celsius. Kl 21 konstaterade de att kroppstemperaturen minskade med | + | |
Man vet att en kropps temperatur <math> T\, </math> sjunker exponentiellt med tiden enligt modellen: | Man vet att en kropps temperatur <math> T\, </math> sjunker exponentiellt med tiden enligt modellen: | ||
Rad 128: | Rad 128: | ||
:::<math> T\,(t) \,=\, (T_0 - T_r)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, T_r </math> | :::<math> T\,(t) \,=\, (T_0 - T_r)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, T_r </math> | ||
− | <math>\begin{array}{lrcl} {\rm där} \;\; & | + | <math>\begin{array}{lrcl} {\rm där} \;\; & t & = & {\rm Tiden\;i\;minuter\;efter\;kl\;20} \\ |
− | & | + | & T & = & {\rm Kroppstemperaturen\;i\;grader\;Celsius\;vid\;tiden\;\,} t \\ |
− | & | + | & T_0 & = & {\rm Kroppstemperaturen\;vid\;\,} t = 0 \\ |
− | & k & = & {\rm | + | & T_r & = & {\rm Rumstemperaturen} \\ |
+ | & k & = & {\rm Kroppens\; materialkonstant} | ||
\end{array}</math> | \end{array}</math> | ||
När skedde mordet? | När skedde mordet? | ||
− | Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Digital_ber.C3.A4kning_av_nollst.C3.A4llen|<strong><span style="color:blue">Digital beräkning av nollställen</span></strong>]], speciellt [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Ekvationsl.C3.B6sning|<strong><span style="color:blue"> | + | Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Digital_ber.C3.A4kning_av_nollst.C3.A4llen|<strong><span style="color:blue">Digital beräkning av nollställen</span></strong>]], speciellt [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Ekvationsl.C3.B6sning|<strong><span style="color:blue">Ekvationslösning</span></strong>]]. |
{{#NAVCONTENT:Svar 8|2.5 Svar 8|Lösning 8|2.5 Lösning 8}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.5 Svar 8|Lösning 8|2.5 Lösning 8}}</div> | ||
Rad 193: | Rad 194: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | |
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 19 juli 2019 kl. 19.07
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-4 \( \qquad\qquad\qquad\quad \) Anta alltid: \( \; \quad y \; = \; f(x)\, \)
Övning 1
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
a) \( y = e\,^x + 8 \)
b) \( y = e\,^{2\,x} \)
c) \( y = 3\, e\,^x \)
d) \( y = 4\, e\,^{5\,x} \)
e) \( y = 16\cdot e\,^{-3\,x} \)
f) \( y = - x + e\,^{-0,5\,x} \)
g) \( y = 1 + e\,^{-2\,x} + 2\,e\,^{4\,x} \)
Övning 2
Derivera:
a) \( y = 10\,^x \)
b) \( y = 2\,^x - 6 \)
c) \( y = 4\cdot 5\,^x \)
d) \( y = -7\cdot 10\,^{-x} \)
e) \( y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} \)
f) \( y = 5\,x \, - \, 2\,^{-3\,x} \, + \, 4 \, e\,^{0,5\,x} \)
Övning 3
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = e\,^x \) i punkten \( (0, 1)\, \).
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
Övning 4
Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = 2\,^x \) i punkten (med x-koordinaten) \( x = 0\, \).
För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.
C-övningar: 5-6
Övning 5
Ställ upp derivatan av följande funktioner:
a) \( \displaystyle y = {e\,^x + \, e\,^{-x} \over 2} \)
b) \( \displaystyle y = {3\,^x + \, 3\,^{-x} \over 3} \)
Övning 6
Om exponentialfunktionen
- \[ f(x) = C \cdot e\,^{k\,x} \]
vet man att \( \,f(0) = 50 \) och att \( f\,′\,(0) = 5 \).
Bestäm konstanterna \( \,C \), \( \,k \) och specificera \( \,f(x) \).
A-övningar: 7-8
Övning 7
Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen:
- \[ B\,(t) \; = \; C \cdot e\,^{k\,t} \]
där \( B\,(t) \) är antalet bakterier efter \( \, t \, \) timmar och \( \,C \) och \( \,k \) vissa konstanter.
I början mättes \( 150\, \) bakterier i mjölken. Efter \( 8\, \) timmar förökar sig bakterierna med \( 350\, \) i timmen.
Bestäm konstanterna \( \,C \), \( \,k \), specificera modellen och använd den för att besvara frågan:
Efter hur många timmar och minuter har antalet bakterier överstigit \( 2\,000 \) då mjölken anses blivit sur?
Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se Ekvationslösning med miniräknare.
Övning 8
En affärsman hittades mördad på sitt kontor. Vid obduktionen kl 20 mätte specialister i rättsmedicin hans kroppstemperatur till 31 grader Celsius. Kl 21 konstaterade de att kroppstemperaturen minskade med 4,2 grader i timmen. Rumstemperaturen på kontoret och vid obduktionen var 18 grader Celsius.
Man vet att en kropps temperatur \( T\, \) sjunker exponentiellt med tiden enligt modellen:
- \[ T\,(t) \,=\, (T_0 - T_r)\cdot e\,^{k\,t} \,+\, T_r \]
\(\begin{array}{lrcl} {\rm där} \;\; & t & = & {\rm Tiden\;i\;minuter\;efter\;kl\;20} \\ & T & = & {\rm Kroppstemperaturen\;i\;grader\;Celsius\;vid\;tiden\;\,} t \\ & T_0 & = & {\rm Kroppstemperaturen\;vid\;\,} t = 0 \\ & T_r & = & {\rm Rumstemperaturen} \\ & k & = & {\rm Kroppens\; materialkonstant} \end{array}\)
När skedde mordet?
Använd digitala hjälpmedel för att lösa ekvationer. Se Digital beräkning av nollställen, speciellt Ekvationslösning.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.