Skillnad mellan versioner av "2.6 Övningar till Derivatan av exponentialfunktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 10: Rad 10:
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big>
  
  
Rad 75: Rad 75:
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 4|Svar 4]] | [[2.5 Lösning 4|Lösning 4]]</small></small>  -->
 
:<small><small>[[2.5 Svar 4|Svar 4]] | [[2.5 Lösning 4|Lösning 4]]</small></small>  -->
 +
 +
 +
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
 +
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
Rad 113: Rad 117:
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
  
  
Rad 141: Rad 145:
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 8|Svar 8]] | [[2.5 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small> -->
 
:<small><small>[[2.5 Svar 8|Svar 8]] | [[2.5 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small> -->
 
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 9-10</span></Big></Big></Big>
 
 
 
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
För vilka värden på <math> a\, </math> och <math> b\, </math> går kurvan
 
 
::<math> y = a\,x^2 + b\,x </math>
 
 
genom punkten <math> (1, -1)\, </math> och har där lutningen <math> 4\, </math> ?
 
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.5 Svar 9|Lösning 9|2.5 Lösning 9}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 9|Svar 9]] | [[2.5 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small> -->
 
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
Kurvan
 
 
::<math> y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 </math>
 
 
har en tangent som är parallell till den räta linjen <math> y = x - 4\, </math>.
 
 
a) Rita kurvan.
 
 
b) Bestäm tangeringspunktens x- och y-koordinat.
 
 
c) Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan i tangeringspunkten.
 
 
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som kurvan.
 
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 10a|2.5 Svar 10a|Svar 10b|2.5 Svar 10b|Lösning 10b|2.5 Lösning 10b|Svar 10c|2.5 Svar 10c|Lösning 10c|2.5 Lösning 10c|Svar 10d|2.5 Svar 10d}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.5 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.5 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.5 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.5 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.5 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.5 Svar 10d|Svar 10d]]</small></small> -->
 
  
  

Versionen från 30 oktober 2014 kl. 15.04

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner:

a) \( {\color{White} x} y = e\,^x + 8 \)

b) \( {\color{White} x} y = e\,^{2\,x} \)

c) \( {\color{White} x} y = 3\cdot e\,^x \)

d) \( {\color{White} x} y = 4\cdot e\,^{5\,x} \)

e) \( {\color{White} x} y = 16\cdot e\,^{-3\,x} \)

f) \( {\color{White} x} y = - x + e\,^{-0,5\,x} \)

g) \( \displaystyle {\color{White} x} y = {e\,^x + \, e\,^{-x} \over 2} \)

Övning 2

Ställ upp derivatan av följande funktioner. Avrunda konstanterna i svaren till 4 decimaler.

a) \( {\color{White} x} y = 10\,^x \)

b) \( {\color{White} x} y = 2\,^x - 6 \)

c) \( {\color{White} x} y = 4\cdot 5\,^x \)

d) \( {\color{White} x} y = -7\cdot 10\,^{-x} \)

e) \( {\color{White} x} y = 9\cdot 3\,^{-4\,x} \)

f) \( {\color{White} x} y = {3\,^x + 3\,^{-x} \over 3} \)

Övning 3

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = e\,^x \) i punkten \( (0, 1)\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.

Övning 4

Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( f(x) = 2\,^x \) i punkten (med x-koordinaten) \( x = 0\, \).

För att få en illustrativ bild av lösningen rekommenderas att du ritar kurvan och tangenten i samma koordinatsystem.


C-övningar: 5-6


Övning 5

I det introducerande avsnittet Vad är derivatan? sysslade vi med följande aktivitet:

Lisa tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Lisas höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

Hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a) Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b) Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken hastighet Lisa slår i vattnet?

Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a) Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b) Ange ekvationen för tangenten till parabeln i denna punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.


A-övningar: 7-8


Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5 x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .

Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 2\,x^4 + 2\,500 \]

där x är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 1\,000 \) bakterier per timme?




Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.